Våga för att vinna

Direktlänk till inlägg 26 januari 2012

8 veckor kvar nu då...

Av Pillan - 26 januari 2012 08:12

Shit pommes fritt, vecka 32 idag! Jävlar i min låda vad tiden skenar på!!


Lite info om denna vecka:


Barnet

De sparkar du känt tidigare är nu mer som knuffar eftersom barnet börjar bli för stort för att röra sig fritt i fostervätskan. Barnets lungor förbereder sig inför den riktiga andningen. Kroppens viktiga organ och nervsystem fininställs. Underhudsfettet som det varit magert med tidigare har nu vuxit till och barnet ökar snabbt i vikt. Nu utvecklar barnet förmågan att svettas.

Vikt 2 kg.


Kommentar: Ja, det börjar sannerligen bli trångt därinne... i can feel it!

Mamma

Magen tar mycket plats och dina lungor, urinblåsa och magsäck har det trångt därinne. Det är inte ovanligt att man drabbas av trög mage eller förstoppning under senare delen av graviditeten. Orsakerna kan vara flera, bland annat hormonet progesteron som hämmar tarmrörelserna, att man inte kan röra sig lika mycket som vanligt eller att livmodern trycker på tarmarna En annan bidragande orsak till trög mage är järntabletter som många tar under sin graviditet. Drick mycket, ät fibrer och rör på dig så mycket du orkar.

Kroppen börjar förbereda sig för förlossning och du kan känna lättare förvärkar som mensvärk ungefär. Det kan också läcka mjölk ur brösten.


Kommentar: Japp, the milk is on its way :/ Japp, förvärkar AB har vi här. Det mesta stämmer in här, speciellt tryck på lungor (kan knappt andas ibland), tryck på kissblåsan (går seriöst på toaletten var femte minut ibland.. och är ändå "kissnödig" direkt efter).

Pappa/partner

Trygghet blir viktigare när man väntar barn och det är vanligt att man som par ser över sin ekonomi och sina försäkringar. Hur är det med hem- och livförsäkring? Ska barnet försäkras? Sådant måste ni ta ställning till själva.

Prata redan nu om hur ni ska göra med föräldraledighet och uttag av föräldrapenning. Några vill ta ut ungefär lika. I andra familjer tar en part större delen. Motiven varierar. Ni har möjlighet att börja ta ut föräldrapenning redan från 60 dagar innan förlossningen, men tänk på att om ni tar ut dagar innan födseln så har ni färre dagar att ta ut efter.


Kommentar: Här pratas det inte om huruvida vem som ska ta si och så många dagar. Här bråkas det om saken!! Alltså, man borde ju vara hur lycklig som helst att man har hittat en karl som vill vara hemma och ta hand om sitt barn och vara en del av småbarnstiden... MEN, jag vill vara hemma länge ju!! Det lär jag inte få om K ska ha något att säga till om. Hur fan ska jag lösa den biten? :)

 
 
Marie

Marie

26 januari 2012 08:32

Men fan, klart han ska jobba o dra in pengar så du kan leva lyxhustruliv :P haha skämt å sido...svårt det där när båda vill...hoppas ni kommer fram till nån bra lösning för er båda :) Och jag ser fram emot att få snusa bebbe sen :)men hoppas vi kan ses nåt innan snart :)

http://magnifikamarie.blogg.se

Pillan

26 januari 2012 08:43

Ja, vet att Thomas och Kecke pratade om att ni ev skulle komma ner den 4:e? Vi ska nog vara hemma då som det ser ut just nu iaf! Återkommer :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pillan - 9 maj 2012 15:50

Kommer i fortsättningen att blogga på Allt för föräldrar! Lite mer min målgrupp känner jag :) Jag hoppas att ni få stackare som är här och läser följer med mig!   http://blogg.alltforforaldrar.se/pilbur/   Glöm inte att göra den till en ...

Av Pillan - 9 maj 2012 10:17


Vår lilla tjej som börjar bli stor.   Idag blir hon 7 veckor!! Kolla in sötnosen!             ...

Av Pillan - 9 maj 2012 10:01

Fick tummen ur och la in lite kort i datorn, finally lixom :) Blir lite blandad kompott av diverse människor och barn (hmm är inte barn människor eller hur tänkte jag där?)       Jag och Naomi poserar <3         Jag och Melle....

Av Pillan - 8 maj 2012 10:42

Tänk att det alltid lyckas! Sjukdomar. När jag har planerat en heldag med Linda. Gick upp imorse, sminkade mig tom (herregud, ska man in till stan lär man ju anstränga sig lite  ). Var nästan klar och skulle ta och fixa kidzen. Då kommer Naomi med ...

Av Pillan - 7 maj 2012 11:38

... i sovrummet :/ Satt ju och kollade på mina slö-tittar-tv-program med M i famnen när värsta surret flög in i vardagsrummet! En humla som är gigantisk... okej, jag vet att dom inte är farliga. Men dom KAN stickas och med min tur....  (japp, dom har...

Ovido - Quiz & Flashcards