Våga för att vinna

Direktlänk till inlägg 28 mars 2012

En stund för mig själv

Av Pillan - 28 mars 2012 09:18

Bara jag och Minya hemma, Kecke har åkt till dagis med mina andra hjärtan. Ganska skönt just nu, M ligger och sover så jag kan ÄNTLIGEN sitta här en kortis (givetvis börjar hon att gny nu)!

Kan säga en sak: Det är myyyyyyycket jobb med tre barn! Speciellt när man har en som helst vill hänga vid tutten dygnet runt om hon fick :) ändå känns det som att det går över förväntan med Melle och Naomi. Dom klappar på henne, håller henne ibland men dom verkar framförallt förstå att hon måste sitta hos mig när hon ska äta (vilket hon ju gör en del). Det enda jag märkt är att Naomi vill bli buren lite mer, annars går det hur bra som helst!


Så... förlossning...

Sammanfattning: SNABB!

Började klocka värkarna vid 16:00. Då gjorde dom inte ont alls utan det var som vanliga förvärkar, bara det att dom kom regelbundet (var 5:e minut). När älsklingen ringde på vägen hem från jobbet frågade han om han kunde åka in på sitt nya jobb och säga hej, men det kändes inte helt ok faktiskt :) tydligen var det då han insåg att nu jäklar kanske det är nåt på gång. Han var hemma vid 17, då började värkarna kännas lite mer, ont i ryggen och mensvärkskänslan kom mer och mer. Jag ringde till förlossningen, BM tyckte att det fortfarande var lite för långt mellan värkarna för att jag skulle behöva åka in men vi kom ändå överens om att det bara var för oss att komma när vi själva kände att vi ville. Jag har haft ganska snabba förlossningar tidigare, just efter dom första 5 cm går det undan.

När klockan var 17.45 tyckte jag nog att det var dags ändå, fortfarande 4 min mellan värkarna ungefär men smärtan tilltog ganska mycket. När vi satt i bilen var jag glad att vi åkte för nu jävlar i min låda, nu gjorde det ONT! Kom in på undersökningsrummet 18:30, fick ligga med CTG:n på ca en halvtimme skulle jag tro. Nu var det ganska tätt med värkar, ca 2,5 minut mellan dom. När klockan var 19:15 fick jag gå från det första rummet till förlossningssalen, en ganska intressant 20 meters-promenad måste jag säga! Hann gå ca 3 meter åt gången sen kom det en värk (mao, ganska täta!!). Kom in på rummet, klädde av mig till den otroligt vackra sjukhusrocken (mmm, sexy mom lixom), klarade av två värkar på stående fot sen var det bara att lägga sig i sängen tillsammans med lustgasen. Nu började värkarna komma oavbrutet. Japp... OAVBRUTET! Hjärtat började fråga personalen var kaffemaskinen låg, detta skulle ju ta ett tag trodde han (trodde nog även personalen) men precis när dom skulle förklara vägen så inser barnmorskan att Pillan ligger helt plötsligt med krystvärkar. Sådär ja, från 4 cm till 10 på ca 30 min! Det ni... det känns :)

Låg först på vänster sida men det funkade inte eftersom Minya inte vred på huvudet som hon skulle, la mig på höger och chop chop, på 5 minuter var hon ute!! Nu är klockan alltså 20:14! Så fyra timmar hann det gå.

När jag satt där i sängen efter allt var klart kände jag mig helt borta, hon skulle ju komma sent på kvällen/natten trodde jag! Hängde inte med för fem små ören och det gjorde nog inte älsklingen heller. Fick även höra av barnmorskan att dom inte hunnit säga till att min förlossning hade kommit så långt, annars brukar dom ju komma in med jämna mellanrum, kolla läget, uppdatera för övrig personal osv. Dom gick inte från rummet en enda gång eftersom allt bara rasslade på i sån fart!


Det var en riktig gobit som kikade ut, 4220 g och 51 lång. Vi var tvungna att stanna kvar några extra timmar pga att Minya var s.k "tung för tiden". Hon föddes 8 dagar för tidigt och vägde ändå så pass mycket. Dom ville ha koll på amningen, annars finns tydligen en risk för blodsockerfall om barnet inte får i sig nog med mat. Ingen fara på taket när det gällde den delen, mjölken rann fanimej till direkt tror jag! Nu sitter jag här med sprängande tuttar... för mjölk, det finns det gott om.


Imorgon kommer bvc hem hit för att skriva in Minya och väga henne m.m Ska bli kul att se vad hon väger nu. I måndags vägde hon 4160 g, alltså bara 60 g ner sen födseln! Lite skillnad mot mina andra två kottar, dom vägde bara 3,5 resp 3,7 kg när dom föddes... och så kommer den här lilla dunderklumpen :)


Nä, nu ska jag gå och snusa på min lilla bebis   

Kanske inte hinner skriva här varje dag, men så fort jag har tiden så gör jag det!

Kram på er alla!!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pillan - 9 maj 2012 15:50

Kommer i fortsättningen att blogga på Allt för föräldrar! Lite mer min målgrupp känner jag :) Jag hoppas att ni få stackare som är här och läser följer med mig!   http://blogg.alltforforaldrar.se/pilbur/   Glöm inte att göra den till en ...

Av Pillan - 9 maj 2012 10:17


Vår lilla tjej som börjar bli stor.   Idag blir hon 7 veckor!! Kolla in sötnosen!             ...

Av Pillan - 9 maj 2012 10:01

Fick tummen ur och la in lite kort i datorn, finally lixom :) Blir lite blandad kompott av diverse människor och barn (hmm är inte barn människor eller hur tänkte jag där?)       Jag och Naomi poserar <3         Jag och Melle....

Av Pillan - 8 maj 2012 10:42

Tänk att det alltid lyckas! Sjukdomar. När jag har planerat en heldag med Linda. Gick upp imorse, sminkade mig tom (herregud, ska man in till stan lär man ju anstränga sig lite  ). Var nästan klar och skulle ta och fixa kidzen. Då kommer Naomi med ...

Av Pillan - 7 maj 2012 11:38

... i sovrummet :/ Satt ju och kollade på mina slö-tittar-tv-program med M i famnen när värsta surret flög in i vardagsrummet! En humla som är gigantisk... okej, jag vet att dom inte är farliga. Men dom KAN stickas och med min tur....  (japp, dom har...

Ovido - Quiz & Flashcards